Inför V75®: Den ofrivillige B-tränaren

Landets främsta tränare med B-licens.
David Persson kan onekligen aspirera på titeln.
Även om han inte gillar den.
- Jag tycker att både aktiva och journalister behandlar mig som professionell numera, och tittar man på ekonomin så är jag ju det, säger ”amatören” från Axevalla inför lördagens V75® där han startar två högintressanta hästar.


Med 2,1 miljoner kronor inkört under 2020 slutade David Persson tvåa bland landets alla B-licensierade tränare.
B-licensierad är det nya namnet på det som tidigare kallades amatör.
Och att kalla David Persson för amatör är väl snudd på oförskämt.
Även om han faktiskt har kvar sitt jobb som produktionstekniker på en mekanisk verkstad.
- Ja, jag jobbar 30 procent där fortfarande. Det är fria arbetstider och rätt skönt att åka dit och koppla bort hästarna ibland. Jag har länge varit osäker på om jag verkligen vill satsa på travet helt och hållet, men det har smugit på mig de senaste åren och nu känner jag att det är travtränare jag vill vara.
Vägen till A-licens är emellertid lång.
- Ja, tyvärr har jag aldrig gått någon av kurserna som krävs. Det innebär att om jag skulle bestämma mig för att bli A-tränare idag så kommer jag inte att vara det förrän i slutet av 2022. Däremellan är det långa resor till Wången vilket skulle ta upp väldigt mycket tid, suckar han och fortsätter:
- När man lyckats visa upp att man kan ha hästarna i fint skick och har en så god ekonomi att man kan leva på det så önskar jag att det fanns en genväg. Nu vill jag absolut inte jämföra mig med Daniel Redén, men det finns även många andra tränare där ST (Svensk Travsport) underlättat vägen till att bli proffs, jag önskar att någon kunde få upp ögonen för mig också.
Du har 13 hästar i träning nu, hur stort stall skulle du vilja ha om du fick A-licens?
- Det vet jag inte. Men jag har många förfrågningar om hästar som jag tvingats tacka nej till, så det skulle i alla fall vara bra mycket större än vad jag har nu. Och nu känner jag att jag gärna skulle vilja prova det.

”Konditionsmässigt fattas det ingenting”
För närvarande ligger David Persson tvåa bakom Hanna Lähdekorpi gällande inkörda pengar bland landets B-tränare och en lyckad lördag på Mantorp skulle kunna ändra på det. Men då får den vara väldigt lyckad och innefatta seger för båda hästarna.
- Det vore en dröm om det lyckades. Jag har aldrig tagit en dubbel på V75® och har väl heller aldrig varit riktigt nära. Men det är väl bara Georgia Am (V75-4) som har en stor vinstchans. Jag skulle bli glatt överraskad om Vagabond Bi (V75-3) vann.
Den senare är stallets stjärna och aviserar nu årsdebut efter ett för sin del sällsynt tävlingsuppehåll.
- Han hade varit igång i 15 månader och behövde en liten paus. Vi gav honom fyra veckor i hagen och sedan har vi tränat på tufft i sanden i sex veckor. I lördags gick han ett jobb på Axevalla och var så fin att jag bestämde mig för att anmäla hit, förklarar Persson och utvecklar:
- Planen var att köra 1.19 första varvet och sedan ladda på andra halvan. Han landade på 1.16,5/2 100 meter och vi var jättenöjda med hur han rörde sig och behöll spänsten över mål. Jämfört med samma period förra året så är han mycket finare nu.
Innebär det att han kommer att kunna prestera på topp redan på lördag?
- Jag tror ändå inte det, utan misstänker att han kommer att behöva några lopp i kroppen. Konditionsmässigt fattas det ingenting, men förmodligen behöver han få lite mer fart i benen.

Sparad växel i huvudlaget
I fjol vandrade Vagabond Bi genom klasserna på V75 och i år är tanken att han ska etablera sig i högsta eliten.
- Jag har tro på det. Hästen har visat att han kan hänga med de bästa när han tävlar på topp. Hans styrka är att han har väldigt svårt att springa sig trött, men han har saknat den där maxspeeden som andra hästar i eliten har. Det gör att han blir sårbar när loppen inte körs i jämnt, högt tempo. Men förhoppningsvis kan vi bättra på det och även bättra på startsnabbheten i år.
Just startsnabbheten kan bli helt avgörande på lördag då favoriten Heavy Sound dragit innerspår.
- Vi kan inte komma förbi den av egen kraft, det kan jag inte tänka mig. Men om Ulf (Ohlsson) väljer att ladda så kan han kanske vara med först i tredjespår eller komma ner först i andraspår. Då kanske det finns en chans att få överta. Det är ingen häst som man vill ha utvändigt om sig, hamnar han först utan rygg så kan han bli väldigt vass och då är det tveksam om kusken kan bestämma tempot.
Tror du att han är mer eller mindre laddad än vanligt nu när det handlar om årsdebut?
- Normalt skulle jag säga mer laddad. Men han var så lugn och reglerbar i banjobbet, efter det lutar jag nog åt att han kan vara lite lugnare. Vi får se.
Den vanliga växeln att plocka fram när man jagar startsnabbhet brukar annars vara stängda huvudlag. Vagabond Bi har aldrig testat ett sådant.
- Vi provade med norskt en gång i fjol och det gav ingen effekt alls. Men visst vore det spännande att sätta helstängt på honom någon gång. Men det blir inte redan på lördag, fastslår David Persson och summerar sin syn på uppgiften:
- Ska vi slå Heavy Sound så måste vi nog komma före honom från start, men det känns inte så troligt. I så fall måste vi få hjälp av att någon annan tar spets och sedan släpper till oss. Ska han gå bakifrån så krävs hård fart hela vägen, det är då han kommer till sin rätt.

Tål att gå i dödens
Ännu mer positiva är alltså tongångarna kring Georgia Am som kommer från seger på V75, då Persson ryckte skorna och körde med rycktussar för första gången. Två växlar som slog väldigt väl ut.
- Det blev precis den effekt jag hade hoppats på och hästen rörde sig som jag hade föreställt mig utan skor. Glädjande nog slet det inte alls på hovarna så vi kan köra barfota igen. Den enda ändringen är att vi har bort bomullen hon hade under tussarna för att få ännu lite mer effekt på det. Hon har tagit loppet på bästa sätt och av träningen att döma ska hon vara minst lika bra nu.
Den gången blev det spets från vad som i programmet står som just spår 2 i volten.
Men eftersom det bara var tre hästar på startvolten den dagen så hade hästen i praktiken ett extra gynnsamt tredjespår.
- Ja, det är stor skillnad när det blir enkelvolt som senast och det bör spelarna tänka på. Gången före hade hon fjärdespår och var lite trevande första stegen, det finns risk att det blir samma sak här. Men när hästen väl fått upp farten är hon väldigt snabb så vi har siktet inställt på att komma till ledningen igen. Skulle någon vilja svara är vi redo att köra hårt och länge för att överta, det är en riktigt tuff märr som tål det. Jag tror även att hon skulle tåla att gå i dödens om så krävs.
Är hon så tuff att hon skulle kunna vinna loppet från dödens?
- Ja, det tror jag. Hon blir lite seg i ryggar så det är nog näst bästa positionen här. Men målet är som sagt spets och lyckas hon nå dit så blir hon inte lätt att slå.
Det lär inte David Persson heller bli i B-tränarligan, så länge han får fortsätta tävla där.

Robin Johansson, Kanal 75

Foto: Malin Albinsson

Publicerad den 17 mars 2021. info@axevalla.travsport.se

Alla nyheter